Kamis, 11 Maret 2010

cite tak siap

Penulisan ini aku tujukan khas buat seorang sahabat aku yang sudah bergelar ibu buat anak perempuannya. Ini adalah penulisan yang di pesan oleh beliau. Aku bukan seorang penulis yang baik dan bukan seorang yang menulis dengan tata letak titik,koma,dan noktah yang baik. Tetapi aku cuba terus menerus belajar untuk meletakkan titik,koma dan noktah dengan cara yang lebih baik dan berpendidikan. Aicettt!!


*pinjam foto kaki anak kamu ya abang blog...aku lupa apa nama blog beliau*

********************************
Aku masih menyimpan kenangan manis pada tahun 1990 sewaktu aku masih berumur 6 tahun. Aku bersekolah di Tadika Murni, Taman Sri Pulai Johor Bahru. Sekolah tadika yang terletak di Jalan Batai 1 itu adalah tempat aku mengenal huruf a-z dan hitungan 1-100 dengan cara dan teknik yang baik. Alam sekolah adalah alam perkembangan otak dan pembelajaran pengenalan terhadap lingkungan secara terdidik. Walaupun masih ramai individu yang sudah belajar sampai menjadi seorang sarjana tetapi otak dan pembelajaran masih seperti budak yang belum bersekolah. Tapi tadika ini adalah tadika yang membuat aku mengenal,mengerti dan belajar.

Orang pertama sekali yang aku panggil guru adalah seorang wanita bernama Cikgu Rozita. Beliau berkacamata dan ibu dari beberapa orang anak aku kurang pasti. Yang jelasnya dia guru aku yang pertama sekali di alam persekolahan. Cikgu Rozita cukup baik dan sabar melayan kerenah anak-anak yang bersekolah di Tadika Murni itu. Beliau mengajar membaca,menulis,menghitung,agama,dan beliau jugalag yang cuci berak anak-anak yang bersekolah disitu. Cuma aku tak pasti adakah aku pernah berak dalam seluar dan Cikgu Rozita yang basuhkan. Aku rasa tidak pernah. Tak salah kawan aku ada terberak dalam seluar. Namanya aku rahsiakan. Biarlah aku,dia dan kawan-kawan yang ingat saja mengetahuinya. bagaimanapun,terima kasih untuk Cikgu yang telah ajar kami anak-anak bangsa ini menjadi sebahagian dari kebanggaan masyarakat dan negara. Kalau saya masih lagi dipandang serong oleh masyarakat dan negara atas alasan saya seorang punk,seniman dan masih berbasikal. Apa khabar Cikgu sekarang? Anak dah Kahwin semua ke? Kalau belum rekemen ke saya satulah!hahah..Penyakit merepek dah datang!

Aku memanggil ibuku dengan panggilan 'Mak'. Kalau adik beradikku ada yang memanggil dengan panggilan 'Mak,mummy,mom,mama' sebab kenapa mungkin adik beradik ku terjangkit virus keju yang berlebihan. Mak adalah seorang yang paling aku sayangi sedunia. Mak orangnya boleh dikatakan tipe seorang ibu yang sedikit lagi boleh mendapat award 'Ibu Mithali' oleh Badan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu ( PBB ) atas kasih sayang yang beliau selama ini mendidik dan membesarkan kami adik beradik. Walaupun aku masih belum boleh membahagiakan mak,tetapi aku yakin mak pasti bangga kalau aku mula potong rambut,lukisan badan,dan bekerja tetap layaknya seorang manusia beragama,berbangsa,dan bernegara. Aik??Mak tak tau yang aku ini akan jadi Presiden di Republik Imajinasi ke? Oh,mungkin mak tidak terlalu faham menggunakan internet. Lebih senang dikatakan mak memang buta Internet. Kalau mak pandai internet,mungkin sekarang mak dah memiliki facebook,myspace,friendster,yahoo massenger dan ketagihan farmville.

Pada tahun 1991 aku memasuki alam persekolahan kedua ( sekolah rendah ). Waktu pertama sekali masuk sekolah di Sekolah Kebangsaan Skudai Batu 10 pada tahun 1991, Mak bekalkan aku dengan air susu dan roti sandwich. Aku masih malu-malu dengan kawan-kawan disekeliling. Bag sekolah aku mungkin waktu itu seberat 2 kg. Maklum hari pertama masuk sekolah rendah. ambisi dan semangat masih berapi-api. Oh ya,aku lupa menceritakan siapa guru aku pertama sekali di sekolah rendah. Beliau juga seorang wanita. Wanita yang baik dan aku masih ingat beliau sampai sekarang. Beliau bernama Cikgu Rohana. Cikgu Rohana tinggal satu daerah dengan aku di Taman Sri Pulai ketika itu. Tapi yang buat aku bangga dengan Cikgu Rohana adalah waktu aku mau bertolak ke Indonesia atas sebab hal keluarga mak disana. Cikgu Rohana suruh semua anak-anak dalam kelas berdiri dan sedekahkan doa buat aku selamat di jalan. Cikgu Rohana bagi aku biskut kering satu paket. Cikgu Rohana menjadi cikgu kelas aku sampai darjah 3 di sekolah rendah Bt 10,dan menjadi cikgu kelas waktu di sekolah kebangsaan Taman Sri Pulai. Aku pindah dan Cikgu Rohana pindah. Aku tau Cikgu Rohana sayang dengan aku.hehe.sudahlah!!

Masih segar dalam ingatan aku ketika kem motivasi sekolah pada tahun 1995. Kem ini berlangsung selama 3 hari 2 malam di dalam sekolah itu sendiri. Ketika malam yang ketiga ( malam terakhir ) kami semua dikumpulkan di lapangan badminton di block 2 sekolah. Kami malam itu di evaluasi oleh Cikgu Rohana dan guru-guru yang lain. Kami berkumpul dan membuat bulatan mengelilingi lapangan badminton. Kami semua diminta tutup mata dan menghayati puisi yang di baca oleh CIkgu Rohana. Jelang 2 baris ayat puisi aku dengar suara tangisan anak-anak perempuan di ikuti oleh anak-anak lelaki. Yang tidak nangis disitu hanya aku dan kawan aku bernama Abu Suffian. Aku dan Abu Suffian buat-buat nangis dan menjerit-jerit menandakan kami orang yang paling khusyuk dengan jeritan dan tangisan paling kuat. Padahal kami berdua hanya mengejek kawan-kawan yang lain. Selesai Cikgu Rohana beri puisi beliau terus bertanya kepada semua pelajar " anda semua faham dan mengahayati apa yang saya bacakan?"tanya Cikgu Rohana dengan tegas. " Faham cikgu" jawab pelajar dengan sendu. " Gapur dan Abu apa yang kamu berdua faham?berdiri sekarang dan beritahu apa yang kamu berdua fahami". Tanya Cikgu Rohana ke kami berdua dengan nada santai. " erk,kena belajar baik-baik dan jangan nakal cigku". Kami berdua menjawap dengan pasti. "Baik,kamu berdua bangun dan ketuk ketampi 50 kali". Perintah yang baik dan menyakitkan. Setelah aku fikir dan kaji balik tantang apa yang Cikgu Rohana bacakan tidak ada kena mengena langsung dengan jawapan kami. Kami 2 orang malaon yang malang pada malam itu.haih..nasib nasib..


**********************
Wuit!!!aku terpaksa menyambung cerita pada esok hari. Series aku letih gile beb. ape yang aku tulis kat atas tu ntah apa-apa jadinya...apapun besok aku try betulkan balik.sebenarnya menulis dalam keadaan ngantuk akan menjadikan tulisan kita seperti ...ZzzZZzzz..

4 komentar:

  1. tak tau lagi ni..aku diserang demam pula.aduh...sakit kepala ku..tak der mood menulis loh..

    BalasHapus
  2. eleh...wat xikhlas mmg ar camtu..

    BalasHapus
  3. tapikan dah ada yang ikhlas tu kat entry atas..heheh..

    BalasHapus