Sabtu, 14 Maret 2009

Nikah juga kau Punai

Dah pun selesai masa bujang. Dah tak boleh balik malam, dah tak boleh nak duduk kat internet sampai pagi hari lagi. Semuanya harus di benar-benar di ubah. Maksudnya adalah sekarang bukan lagi hidup sendiri, bujang tapi dah ada keluarga. So, kenalah beri perhatian dekat keluarga. Tak lama lagi akan bertambah berat la beban, sebab InsyaAllah akan menimang cahaya mata pula.

Lenguh kepala lutut aku mengiringi Iwan pagi tadi ke tempat mempelai perempuan. Aku jadi pengapit sang raja sehari ni. Rasa ngantuk tak usah cakap lagi la. Aku tidur sekitar jam 2 pagi. Balik kerja pukul 5 petang aku langsung bantu-bantu orang rewang. Pasang Langsir, angkat air, makanan, melayan kerenah umat-umat manusia yang aku kenal dan tak kenal. Serba penat! Pukul 5.30 aku di kejut dari tidur ku. Aku kena betulkan balik bunga Manggar yang kelihatannya kurang rapi. Abis pasang bunga Manggar, siap-siap mandi, pakai baju melayu, makan roti kirai, terus ikut rombongan pengantin laki-laki ke rumah penganti perempuan. Tuga Aku bawa Bag Kotak office yang zaman dulu-dulu punya. Aku ingatkan sampai je terus Iwan ni nikah. Masih ada ada pula kiasan-kiasan adat yang harus di utamakan dulu. Pantun berbalas pantun, syair berbalas syair, mata berbalas mata, lutut berbalas lenguh!!. Untuk kedua kali aku dah malas nak jadi pengapit. Cukup sekali ni saja aku mengapit kawan baik aku ni. Memang penat rasanya, kalau tak caya oleh try.


Pernikahan berjalan mulus. Iwan di nikahkan pukul 9.45 pagi. Tapi aku terkejut, yang dia boleh melafaz akad nikah dengan baik sekali. So, aku kalah taruhan bahwa yang dia akan gagal di lafaz pertama. heheh...macammana pun, dia dah jadi suami,dah jadi kepala keluarga di dalam komunitas dia. aku harap semoga mereka berdua bahagia selamanya. Aku pun turut bangga dengan dia. Dah hampir 5 tahun berkawan, dan sampai juga ke jinjang pelamin. ha??aku? aku tak lama lagi..tunggu dan lihat k.hehe

Sayangnya aku belum dapat nak posting pic majlis pernikahan dia. Tengok lah nanti aku try tanya kawan-kawan yang ada amik pic dia waktu majlis tu.

dah penat lah....

Tidak ada komentar:

Posting Komentar