Jumat, 13 Maret 2009

malam rewang

Rasa senang, sedih, dan macam-macam perasaan bercampur aduk dalam jiwa aku sekarang ni. Sanak saudara, jiran tetangga, dan anak-anak kecil sibuk memeriahkan "rewang" malam hari dikediaman Iwan Punai. Terasa macam suasana hari raya pulak.heheh..yelah macam mane tak senangnye, kawan baik aku yang boleh dikatakan punya jasa besar selama aku masih menganggur di Tanjung Balai Karimun ni 5 tahun yang lepas. Akhirnya dia pun masuk langkah awal meminang si Heny ( calon Istri dia da..). Aku pun turut bangga atas pernikahan dia besok pagi. Tinggal berapa jam lagi sisa waktu bujang dia. lepas tu dia dah harus mengharungi bahtera keluarga.

kompang beriringan sambut menyambut. bagaikan riuh suasana pesta penyambutan tahun baru. Teletah ibu-ibu sambil gosip menggosip,tertawa renyah,sambil tangan sibuk mengaduk gulai di kuali. Itulah indahnya hari pernikahan di tanah melayu ini. Rewang menjadi hal penting yang tak bisa di tinggalkan. Maklumlah di zaman sekarang yang serba maju ini, Budaya rewang telah hilang di mamah waktu yang silih berganti. Semua dah pakai katering. Tak payah sibuk-sibuk mengemas rumah atau berlecak-lecak ( jorok ). Tapi bagi aku budaya rewang adalah budaya yang tak patut kita tinggalkan atau lupakan. Rewang dapat mengajar arti sebuah kebersamaan, kebersamaan yang indah dengan adanya rokok, kopi, makan dan kuih sacara percuma!hehe..

berbalik tentang kawan aku Iwan Punai tadi. Dia ni beberapa hari kebelakangan ini dah siapkan segalanya. Bibirnya tiap waktu terkomat-kamit menghafal ayat-ayat dan lafaz nikah. Mudah-mudahan besok dia tak gugup menghadapi semua itu. Kalau dah jadi sang suami nanti, pandai-pandailah dia mengatur kehidupan dia. sekarang bangun jatuh dia, dia dan istrilah yang akan mencari solusinya. Orang tua dan yang lain akan membantu sekiranya dia beradadi tahap yang tak mampu menyelesaikannya. Tapi aku percaya dia pasti bisa!!

Aku ambil keputusan yang aku takkan masuk kerja besok pagi. Aku akan tunggu apakah bos akan memaki aku atau terus mengeluarkan aku dari tempat kerja. terpulanglah. Aku takkan lepaskan peluang untuk melihat raut wajahnya ketika di akad nikah.hehe..pasti akan jadi kenangan yang indah kawan.

apapun, aku nak ucapkan Selamat Pengantin Baru buat sobat karib aku ini.

apapun, besok aku nak sambung cerita tentang hari pernikahannya pula.pasti serukan..hehehe

Tidak ada komentar:

Posting Komentar