Kamis, 22 April 2010

1984

" Berlari dan terus berlari mengejar mimpi walau penuh kawat berduri,dan tak ada lagi tempat tuk kembali,derita selalu datang menghampiri"


Pejam celik pejam celik umur dah makin meningkat,dan tinggal sedikit lagi waktu untuk melihat dunia yang luas dan bermasaalah ini. Dulu waktu pertama waktu Mak melahirkan aku,aku sama sekali tidak ingat bagaimana aku dilahirkan dan bagaimana aku keluar dari rahim ibu. Tetapi aku ingat waktu aku umur satu tahun!Ya,sumpah aku ingat. Waktu itu abang duduk sebelah mak. Umur abang waktu itu 2 atau 3 tahun. Mak berbual dengan Cik Nah. Cik Nah adalah istri dari abang angkat Ayah. Nama suaminya Pakcik Dollah. Dah lama tak jumpa Pakcik Dollah. Hari itu ada datang Taman Sri Pulai. Aku mengayuh ke sana. Rasa rindu memang tidak dapat di elakkan. Nak singgah rasa segan,jadi aku kurungkan niat untuk berjumpa dengan beliau.

Tahun1983 Ayah dan Mak pindah ke Taman Sri Pulai. Sebelum itu aku tidak pasti orang tua aku tinggal dimana. Waktu itu,masih ada beberapa keluarga yang tinggal di Taman Sri Pulai. Yang aku ingat keluarga Pakcik Dollah,Arwah Pakcik Mat,Pakcik Pi'e,Mak Yah dan tidak salah aku,itu yang aku ingat. Jadi itulah keluarga kami di rantauan ini. Sampai sekarang mereka masih ingat dengan aku,walaupun aku sekarang sudah separa Alien.

Rindu dengan zaman kecil-kecil dulu. Tapi aku ingin sekali rindu zaman umur aku satu tahun. Aku cuba mengingat kembali dengan sedaya upaya. Tapi tidak dapat. uh....

Kalau aku di beri pilihan sama ada pergi ke England atau kembali ke zaman dulu. Aku pilih zaman dulu. Sebab kenapa? di England tiada paya,tiada kawan aku udin yang pendiam,tiada Matno yang hebat,tiada bai yang gemok,usop yang cengeng,leman yang lotoi,dan taman permainan pakis. Semua ada di zaman kecilku. Itu tidak akan ada di England. Dulu kami adalah geng bola yang di segani. Sebab kami ada Mat No yang handal.

Aku rindu dengan tali pinggang ayah yang hinggap kat badan aku ini....

Agak-agak,kalau sudah besar panjang macam ini, kena sebat dengan tali pinggang bisa tak?aduh...rindu!

1 komentar: